Make Kähkönen Vuonon toisella puolen

Avoin kirje Sami Kieksille

Kolmelta aamuyöstä -sivuston julkaisemia meemejä vuodelta 2016.

Hyvä Sami Kieksi,

Vastaan sinulle näin julkisella kirjoituksella Rasmus Ry:n Facebook-ryhmälle välittämääsi oikaisuun omasta 3AM-ryhmästäsi. Toivon, että et pistä pahaksesi.

Kerrot viestissä nuorille perustetusta 3AM -yhdistyksestä mm. seuraavaa: "Yhdistyksen tarkoituksena on tukea ja edistää nuorten hyvinvointia ja asemaa yhteiskunnassa, ehkäistä syrjäytymistä, yksinäisyyttä ja kiusaamista eri tavoin, parantaa nuorten elämänhallinnan taitoja, edistää heidän itsenäistymistään, sekä nuorten sijoittumista työhön ja haluamiinsa opiskelupaikkoihin."

Ja vielä myöhemmin:

"Jos haluatte, että nuoret kuuntelee teitä, teidän on ensin ansaittava nuorten luottamus ja olla avoimesti mukana heidän asioissaan. Teidän pitää kuunnella ja kunnioittaa heidän mielipiteitä ja ajatuksia tuomitsematta. Tämän jälkeen kun luottamus on ansaittu, te voitte vaikuttaa ja opastaa nuoria oikeaan suuntaan, koska he kuuntelevat teitä."

"Te haluatte edistää positiivista asiaa ja ehkäistä ennakkoluuloja kuten mekin. Kysynpä teiltä yhden asian. Miten te edistätte asiaa kun hyökkäätte nuoria vastaan ja olette negatiivisia? Sen lisäksi kumoatte omalla käytöksellänne ajamanne asian. Olette nimittäin ennakkoluuloisia ryhmäämme kohtaan. Eikö teidän pitäisi aikuisina nimenomaan antaa sitä positiivista esimerkkiä ja näyttää miten asiat kuuluu hoitaa?"

Olen kanssasi täysin samaa mieltä nuorisotyön tärkeydestä ja onkin hienoa, että kuvailemasi kaltaista toimintaa järjestetään! Pienenä sivuhuomautuksena tosin toivon, että mikäli kaavailet 3AM-yhdistyksestä vakavasti otettavaa järjestöä nuorisotyön saralla, on projektin takana myös riittävä verkosto nuorisotyöhön erikoistuneita ammattilaisia, eikä sitä johdeta pelkällä sosiaalisen median pätevyydellä.

Tunnut viestissäsi painottavan etenkin positiivisen esimerkin näyttämistä, tuen antamista ja oikeaan suuntaan opastusta. Kolme hyvään nuorisotyöhön nojaavaa periaatetta, siis. Viestin luettuani kävin katsomassa ryhmäsi virallista Facebook-sivua. Ilman ennakkoluuloja, tosin, sillä en ollut aiemmin kuullut yhteisöstä sanaa suuntaan tai toiseen.

En tiedä, onko siellä vallalla olevan julkaisulinjan tarkoitus kulkea käsi kädessä nuorten kuuntelun ja luottamuksen ansaitsemisen kanssa vai mistä on kyse, mutta pelkästään esim. tänä vuonna julkaistujen meemien määrä, jotka näin maallikon silmään vaikuttavat olevan kiusallisessa ristiriidassa järjestön ilmoittamien tavoitteiden kanssa, on varsin runsas. Tällä hetkellä sivusto ei näytäkään sen enempää nuorten hyvinvointia edistävän järjestön sivulta kuin se näyttää osaomistamasi Ylilauta-foorumin jatkeelta.

Koska se oikeaan suuntaan opastus sitten alkaa? Sillä myönnetään; vaikutat varmasti nuoriin sivullasi. Mutta juuri nyt et ehkä tee sitä parhaimmalla mahdollisella tavalla, järjestön tavoitteet huomioon ottaen. Suosittelen lukemaan vaikka tämän, Kirsi Luomanperän vuonna 2009 julkaiseman kolumnin 'Perinteinen nuorisotyö nuorten identiteettityön tukijana' tai Minna Rauaksen 'Pieniä tekoja, suuria asioita: nuorisotyön eettinen näkökulma'. Rauas toteaa jälkimmäisessä hyvin kiteyttäen, että koska nuorisotyössä tehdään työtä ihmisläheisesti alaikäisten nuorten parissa, on tärkeää, että eettisyyttä pidetään esillä ja sen toteutumista seurataan.

Tällä hetkellä en valitettavasti nähnyt järjestöstäsi ulospäin paljoakaan näiden "tägää kaverisi tähän" -tyyppisten meemien lisäksi, jotka pääasiassa keskittyvät erinäisiin viikonloppusekoiluihin päihteiden tai seksin parissa ja joita syötetään vahvistamaan positiivista mielikuvaa kyseisestä kulttuurista. Enkä väitä, etteikö sitä nuorelle sattuisi ilman hassunhauskoja meemejäkin, mutta ensimmäistä kertaa näen heille suunnatun ja heidän hyvinvointiinsa tähtäävän järjestön jakavan sivuillaan pääasiassa päinvastaiseen (ja koska joukossa on myös alaikäisiä, niin joidenkin kohdalla myös lainvastaiseen) toimintaan tsemppaavia julkaisuja. Huomaatko tässä itse mitään ristiriitaa? Eikö sinun aikuisena nimenomaan pitäisi antaa sitä positiivisempaa esimerkkiä ja näyttää, miten asiat kuuluu hoitaa? Sinun, ketä nämä nuoret ilmeisesti kuuntelevat?

Toivon, että järjestösi tavoitteet toteutuvat paremmin itse sen suljetussa ryhmässä, eikä Facebook-sivun ole tarkoitus peilata siellä vallitsevia asenteita. Toivotan myös menestystä eettisemmän nuorisotyön parissa!

Ystävällisin terveisin,
Markku Kähkönen

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Itse erosin Rasmus-ryhmästä koska moderaattoreiden toimet olivat suoraan sanottuna vähemmistöjä syrjiviä ja rasistisia. Enkä herkästi pahastu mistään, mutta tapaus tuntui toivottomalta.
Sieltä on moni muukin lähtenyt viimeisten kuukausien aikana.

Jaan tämän omalla seinälläni, jotta näen mitä mieltä jengi on?

Henry

Toimituksen poiminnat